Til forside

EN KORT INDFØRING I MEDIATIONSBEGREBET

  af Sanne Vahlun

 

Hvad er mediation?  

Mediation er en måde at mægle i en konflikt.

Selve mediationen er en proces til konfliktløsning, hvor parterne med hjælp fra en upartisk tredjemand, opnår et forhandlingsklima, der tilgodeser begge parters behov. Derigennem opstår muligheden for at parterne kommer i en konstruktiv dialog og dermed når frem til en løsning, hvor begge parters interesser imødekommes.

 

Mediator kan oversættes til konfliktmægler:

Mediator hjælper parterne med at forhandle sig frem til en for parterne tilfredsstillende løsning. Mediator bistår parterne med at forhandle, men ikke med at træffe nogen afgørelse. Det er parterne, der i fællesskab bestemmer, hvilke løsninger der skal forhandles om og hvilken aftale der skal indgås.

 

Formålet med mediation:

Formålet med mediation er ikke at afgøre, hvem der har ret eller uret, men at integrere parternes krav og rettigheder i anvendelige løsninger, der imødekommer parternes egne behov og fremtidsønsker. Derfor kan løsninger blive meget forskellig i sager, der i øvrigt ligner hinanden.

 

Mediationsprocessen:  

Mediationens kerne er mediationsmødet.

 

Mediator indleder mødet med at redegøre for processen, mødets forløb og forhandlingernes fortrolighed og frivillighed. Endvidere klargøres mediators og parternes rolle.

 

Hver af parterne redegør kort for sin opfattesle af sagen og dens problemstillinger. I forbindelse hermed kan parterne gøre brug af eventuelle dokumenter og sagkyndige udtalelser. Parterne tilkendegiver muligvis allerede på dette stadium deres ønsker om sagens udfald. I denne del af mødet kan der opstå meningsudvekslinger og blive udtrykt vrede. Det er mediators opgave at styre processen, så det udvikler sig positivt, og sikre, at alle parter kommer til orde.

 

Når parterne har fortalt deres opfattelse af situationen, afklares hvilke problemer der skal arbejdes videre med. Såfremt der er flere sideordnede problemstillinger afklares rækkefølge og vigtigheden.

 

Parterne får herefter mulighed for at fremkomme med løsningsforslag, hvor der ikke umiddelbart skeles til muligheden for at gennemføre det enkelte forslag. I denne brainstormingsproces vil parterne have mulighed for at fremkomme med både store og små løsningsforslag, der kan bidrage til at komme videre i processen.

 

Herefter følger forhandlingsfasen. Her er mediators processtyring vigtig, således at der skabes et frugtbart og samarbejdsorienteret forhandlingsklima. I denne del af mødet identificeres og prioriteres parternes behov og interesser og evt. skjulte dagsordener afdækkes. Parterne hjælpes til at høre og forstå hinandens synspunkter og sagens problemstillinger klargøres. De stridende interesser synliggøres, og fokus flyttes fra fortiden til fremtidige muligheder. Med mediators bistand udvikles forskellige løsningsmuligheder, der udbygges og forbedres.

 

Mediator vil efter aftale med parterne kunne holde møder med parterne hver for sig i denne fase. Separate møder vil som udgangspunkt alene blive afholdt i det omfang parterne bistås af egne rådgivere. Parterne vil i enrum have mulighed for være mere nuancerede i deres synspunkter og diskutere løsningsforslag og indrømmelser mere åbent. Før mediator går videre til den anden part, aftales det, hvilke informationer der kan viderebringes.

 

I sidste del af mødet opfattes forskellene mellem parterne mindre og mindre, og vilkårene for en endelig løsning fastlægges. Mødet afsluttes typisk med, at mediator evt. i samråd med parterne beskriver, hvilke løsninger, der er enighed om. Sædvanligvis vil alene aftalens grundtræk ridses op, og det overlades til parternes advokater at formulere den endeligt efterfølgende. Såfremt advokater ikke har medvirket i mødet, kan der i aftalen være indbygget en betænkningstid, så der er mulighed for juridisk konsultation.

 

Mediationen vil i nogle sager kunne afsluttes efter et enkelt møde af nogle timers varighed, i andre sager kan det være nødvendigt af afholde flere møder. Dette afhænger af parterne, mediator og af sagens kompleksitet.

 

Hele processen bygger på fuldstændig frivillighed. En part kan således på et hvilket som helst tidspunkt afbryde mediationen.

 

Mediators rolle

Mediator er upartisk og virker for en mindelig løsning af sagen. Mediator søger klarlagt, hvilke interesser og behov parterne har og hvilke problemer parterne ønsker at finde en løsning på med henblik på at hjælpe parterne med selv at finde en løsning på konflikten.

 

Mediators rolle er at lede processen. Mediator medvirker til, at parterne finder løsninger, som er tilfredsstillende for dem. Det er derimod ikke mediators opgave at påse, at parterne indgår aftaler i overensstemmelse med gældende ret eller at en aftale er i overensstemmelse med det udfald en dom i sagen eventuelt måtte få.

 

Hvis en part efter mediators skøn får behov for juridisk rådgivning under mediationen, kan mediator henstille, at parten - under en pause i mediationen eller mellem to møder - rådfører sig med en advokat.

Tavshedspligt

Mediator er underlagt tavshedspligt i forbindelse med mediationen.

 

Parterne forpligter sig i den konkrete aftale om mediation til ikke at videregive fortrolige oplysninger fra mediationen, som ikke hidrører fra parten selv. Oplysninger, som fremkommer under mediationen er fortrolige medmindre parterne aftaler andet.

 

Såfremt en tredjemand deltager i mediationen, skal denne ligeledes forpligte sig til ikke at videregive fortrolige oplysninger fra mediationen, som ikke hidrører fra tredjemand selv, medmindre andet følger af lovgivningen.

 

Afslutning af mediationen

Mediationen afsluttes, når parterne finder en løsning på konflikten, eller såfremt mediatoren eller én af parterne ønsker det.


Toppen af siden

Forside
Mediation
Sanne Vahlun
NLP
Empati
Foredrag
Kurser
Brochure
Bibliotek
Kontakt
Borrevej 20 · 6400 Sønderborg · Tlf. 7443 7048 · sanne@vahlun.dk